Just graduated: interview met Gijs van de Wetering

01 maart 2018

Faces Online heeft een interessant artikel gepubliceerd over onze nieuwe Junior M&A Specialist, Gijs van de Wetering, zijn ervaring met de transitie van het studentenleven naar het werkende leven en zijn motieven om voor een carrière in M&A te kiezen.

Gijs: "Mijn studententijd begon met de BSc Economie en Bedrijfseconomie. Deze studie sprak mij meer aan dan het reguliere bedrijfseconomie, omdat deze studie je een breder economisch inzicht biedt. In mijn tweede jaar vond ik het tijd om de theorieën in de praktijk toe te passen en ben ik begonnen met het investeren/handelen in aandelen. Een logische vervolgstap was de MSc. Finance, waar ruim 200 hyperambitieuze en internationaal georiënteerde studenten ieder jaar aan deelnemen. De vrije keuzevakken bieden studenten de mogelijkheid om vakken te selecteren die het beste aansluiten bij de gewenste startersfunctie. De hoge onderlinge (positieve) concurrentie en de vele deadlines zorgden voor een hogere werkdruk dan tijdens de Bachelor, maar tegelijkertijd was het een prachtige ervaring om met zoveel gedreven studenten colleges te volgen en samen te werken.

M&A sprak mij niet alleen aan vanwege de financiële aspecten, zoals bedrijfswaarderingen en financiële analyses maken, maar ook vanwege het multidisciplinaire aspect. M&A is namelijk een vak op zich, waar kennis van o.a. finance, strategy, accountancy, (belasting)wetten, psychologie en onderhandelen hard nodig zijn. Ieder bedrijf is ook weer anders dus je moet je steeds opnieuw verdiepen in de industrie, het business model, en de organisatie. Zo leer je iedere deal een hoop nieuwe dingen, en ieder keer moet je als team excelleren om tot een deal te komen. Bovendien leer je een deal sluiten niet op de universiteit. Blacktrace sprak mij aan om 4 redenen: (1) het is een boutique met circa 10 werknemers, (2) pragmatische aanpak, (3) dealgrootte, EBITDA’s van >€3m en (4) de locatie: ‘s Hertogenbosch. Binnen een boutique krijg je vanaf het begin veel verantwoordelijkheden, zijn er korte communicatielijnen en krijg je alle ontwikkelingen mee. De pragmatische aanpak was voor mij een pré, omdat ik het belangrijk vind te blijven focussen op de inhoud en de bruikbaarheid, in plaats van allerlei poespas eromheen. Hierin werk ik zelf het prettigst en kun je de klant het beste van dienst zijn. Deze klanten, veelal ervaren, succesvolle ondernemers en familiebedrijven, zijn het hier mee eens en kiezen daarom Blacktrace om de verkoop van hun bedrijf te begeleiden.

Blacktrace is gespecialiseerd in de verkoop van bedrijven met een ondernemingswaarde van €10-250 miljoen, waardoor we vaak betrokken zijn bij de aan- of verkoop van een familiebedrijf. Dit is voor de familie de eerste en enige keer dat ze het bedrijf verkopen, dus er komt veel sentiment bij kijken en alles moet minimaal 101% perfect verlopen. Daarnaast werken we vaak voor een echte marktleider in een nichemarkt. Dit zijn ontzettend gave projecten, omdat je volledig toegang krijgt tot bedrijfsinformatie van een bedrijf met hoge competitieve voordelen en omdat je je kan verdiepen in hoe de ondernemer het bedrijf heeft grootgebracht. De informatievoorziening is bij dit soort bedrijven een stuk beperkter dan bij beursgenoteerde bedrijven of de cases van de universiteit. Je zult een hoop zelf moeten uitzoeken en veel moeten overleggen met het management, wat de leercurve nog meer stimuleert. Het feit dat al je klanten op executive niveau werken, maakt M&A niet alleen super uniek en interessant voor starters, het vereist ook dat je de hele dag scherp moet zijn."

Om het volledige artikel te lezen: Faces Online